Spørsmål & svar

Spørsmål og svar - Mobil

Generelt

Ja, dette vil innebære oppsigelse av eksisterende abonnement og tildeling av et nytt SIM-kort på nytt abonnement. Du kan fortsatt ha samme abonnementstype. Eventuell saldo overføres.

Abonnement

Kontantkort

Ja, kontantkortet er forhåndsladet med 200 kr. Beløpet kommer på en faktura etter aktivering.

Ja, du får en melding når saldoen på kontantkortet går under 20 kr.

Oversikt over din saldo finner du på Dine Sider. Du kan også sjekke saldoen ved å trykke inn følgende på mobilen: *150# og så ringeknappen - Du får da beskjed om din saldo direkte i mobilen.

Du kan lade ditt kontantkort på 3 forskjellige måter

  1. Via Mine sider
  2. Via SMS, Send "LAD (beløp) PIN (xxxx) (ditt telefonnummer)" til 26032. Pinkoden er den samme som du bruker til Mine Sider
  3. Du kan lade ditt kontantkort via alle Sparebank 1 minibanker over hele landet.

Smart Familie - Norges beste familieavtale?

For mer informasjon om Smart Familie, trykk her

MMS / WAP / Internett

Ofte vil problemet bli løst ved å slå av og på mobiltelefonen.
Hvis ikke dette hjelper, ta kontakt med vårt kundesenter.

Det enkleste og beste er å få dette automatisk ved å trykke

her

For å komme i gang med MMS, WAP og Internett må du endre noen av mobilens innstillinger. Dette kan du gjøre ved å velge det automatiske oppsettet som finnes på din lokale leverandørs hjemmeside.

Du kan også legge inn innstillingene manuellt. De manuelle instillinger er som følger:

 

 

MMS Settings
MMS APN mms
Gateway IP address: 212.169.66.4
Port 8080
MMS Relay Server Homepage http://mm/
Username  
Password  
Maks MMS størrelse 307200
MMS UA Prof-URL  

 

 

WAP Settings
WAP APN altibox
User name  
Password  
WAP Gateway IP address 10.254.254.10
Port 8080
WAP homepage http://wap.altibox.no

Hvis du har problemer med å sende og motta MMS, kan det skyldes ulike faktorer.

Prøv følgende:
* Slette meldinger i innboks, utboks og/eller sendte elementer for å frigjøre minne.
* Slett gamle innstillinger fra forrige operatør (anbefales uansett). Innstillingene som skal stå igjen er Altibox WAP; Altibox MMS og Altibox Internett.
* Last ned innstillinger for både wap, mms og internett.
* Slå av og på telefonen etter at våre innstillinger er mottatt.
* Sjekk at telefonen er satt opp til å motta og sende mms alltid (ikke bare i hjemmenett men også ved roaming i andre nett)

For å sende MMS i utlandet må Altibox mobil ha en GPRS-avtale i det aktuelle landet.
Altibox mobil har GPRS-avtale med følgende land/operatører:

Verdensdel/Land Operatør Nett
Europa    
Belgia BASE GSM900/1800
Belgia Mobistar GSM900/1800, 3G 2100
Belgia Proximus/Belgacom  
Bosnia og Herzegovina MTEL GSM900/1800
Bosnia og Herzegovina BH Telecom GSM900
Bulgaria Vivatel GSM900/1800, 3G 2100
Bulgaria Globul GSM900/1800, 3G 2100
Bulgaria Mobitel  
Danmark Telia Nättjänster GSM900/1800, 3G 2100
Danmark Hi3G 3G 2100
Danmark TDC  
Estland Elisa GSM900/1800, 3G 2100
Estland Tele2 GSM900/1800
Finland DNA GSM900/1800, 3G 2100
Finland Elisa GSM900/1800, 3G 2100
Finland Ålands Mobiltelefon GSM900
Frankrike Bouygues Telecom GSM900/1800, 3G 2100
Frankrike SFR GSM900/1800, 3G 2100
Frankrike Orange  
Færøyene Faroese Telecom GSM900
Guernsey Cable & Wireless GSM900
Hellas WIND GSM900/1800, 3G 2100
Irland Hi3G 3G 2100
Island Vodafone GSM900/1800
Island Siminn GSM900/1800, 3G 2100
Island Nova 3G 2100
Isle of Man Cable & Wireless GSM900/1800
Italia Telecom Italy GSM900/1800, 3G 2100
Jersey Cable & Wireless GSM900/1800
Kroatia Tele2 GSM1800
Kypros Areeba GSM900/1800, 3G 2100
Kypros (Northern) KKTCELL (Turkcell) GSM900
Latvia LMT GSM900/1800, 3G 2100
Latvia Tele2 GSM900/1800, 3G 2100
Latvia BITÉ GSM1800, 3G 2100
Litauen Tele2 GSM900/1800
Litauen BITÉ GSM900/1800, 3G 2100
Luxembourg Tele2 GSM900/1800, 3G 2100
Luxembourg VOXmobile GSM900/1800, 3G 2100
Makedonia Cosmofone GSM900
Malta Go Mobile GSM1800, 3G 2100
Montenegro M:Tel GSM900/1800, 3G 2100
Nederland T-Mobile GSM1800, 3G 2100
Nederland KPN GSM900/1800, 3G 2100
Portugal Optimus (Soneacom) GSM900/1800, 3G 2100
Portugal TMN GSM900/1800, 3G 2100
Romania Cosmote GSM900/1800
Romania Orange GSM900/1800, 3G 2100
Russland MTS GSM900/1800
Russland Tele2 GSM1800/850/1900
Russland Motiv GSM1800
Serbia Telecom Srbija GSM900/1800, 3G 2100
Slovakia Telefonica O2 GSM900/1800
Slovakia Orange GSM900/1800
Spania Orange GSM900/1800, 3G 2100
Spania Telefonica (Movistar) GSM900/1800, 3G 2100
Spania Yoigo 3G 2100
Storbritannia Vodafone GSM900/1800, 3G 2100
Storbritannia Hutchison 3G UK 3G 2100
Storbritannia Telefonica O2 GSM900/1800, 3G 2100
Sveits Swisscom GSM900/1800, 3G 2100
Sverige Hi3G 3G 2100
Sverige Telenor GSM900/1800, 3G 2100
Sverige Tele2 GSM900/1800, 3G 2100
Sverige TeliaSonera GSM900/1800, 3G 2100
Tsjekkia T-Mobile GSM900/1800, 3G 2100
Tsjekkia Telefonica O2 GSM900/1800, 3G 2100
Tyrkia Vodafone GSM900
Tyrkia Avea GSM900/1800
Tyrkia Türkcell GSM900
Tyskland E-Plus GSM1800, 3G 2100
Ukraina Ukrainian Radio System (TM Beeline) GSM900/1800
Ukraina Kyivstar GSM900/1800
Ukraina MTS (CJSC UMC) GSM900/1800
Ungarn Vodafone GSM900/1800, 3G 2100
Ungarn T-Mobile GSM900/1800, 3G 2100
Østerrike H3G 3G 2100
Østerrike A1, Mobilkom  

Asia

   
Armenia VivaCell GSM900
Azerbaijan Azercell Telecom GSM900
Filippinene SMART Communication GSM900/1800, 3G 2100
Forenede Arabiske Emirater Etisalat GSM900, 3G 2100
Hong Kong Hong Kong CSL GSM900/1800, 3G 2100
Hong Kong New World PCS GSM1800
India BSNL GSM900/1800
India MTNL GSM900
India Aircell GSM900
India Spice GSM900
Israel Pelephone 3G 850/2100
Malaysia Maxis International GSM900/1800, 3G 2100
Malaysia Celcom GSM900/1800
Pakistan Telenor GSM900/1800, 3G 2100
Pakistan Warid Telecom GSM900/1800
Sri Lanka Tigo GSM900/1800
Sri Lanka Dialog GSM900/1800, 3G 2100
Sør-Korea SK Telecom (CDMA and 3G) CDMA, 3G 2100
Sør-Korea KT Freetel CDMA, 3G 2100
Thailand TrueMove GSM1800, 3G 2100
Uzbekistan Unitel, Beeline GSM900/1800
Vietnam Vinaphone GSM900

Nord-Amerika

   
Canada Rogers Wireless GSM850/1900
USA at&t Mobility GSM850/1900, 3G 2100

Oceania

   
Australia Optus GSM900/1800, 3G 2100

Afrika

   
Egypt Etisalat GSM900/1800, 3G 2100
Madagaskar TELMA GSM900
Tanzania Vodacom GSM900/1800

Sentral og Sør-Amerika

 
Argentina Claro GSM850/1900
Brazil VIVO GSM850/1900, 3G 2100
Chile Claro Chile GSM850/1900
Dominikanske Republik Claro GSM850/1900
Ecuador Conecel GSM850/1900
El Salvador Claro (CTE Telecom Personal) GSM850/1900
Guatemala Sercom GSM900/850/1900
Nicaragua Enitel GSM850/1900
Paraguay Claro GSM850/1900
Peru Claro Peru GSM850/1900

Internasjonalt farvann

 
Internasjonalt farvann MCO  

E-post i mobilen

Når du skal sette opp altibox e-post i mobilen manuelt, er det viktig å angi følgende:

  • Brukernavn - er det samme som e-post adressen du skal sette opp, f.eks. ola.normann@altibox.net
  • Passord - ditt personlige passord for din e-post
  • E-post adreresse - din e-post adresse
  • Innkommende server - for altibox e-post er denne: pop.altibox.no
  • Utgående server - smtp.altibox.no (obs, angi samme passord på utgående server som på innkommende server)
  • Protokoll: IMAP

Med informasjonen over skal du være i stand til å sette opp e-post på mobilen manuelt. Sjekk instruksjonshefte om du ikke finner fram i mobilen. Husker du ikke ditt personlige passord, ta kontakt med kundesenteret.

Personsvar

Med Personsvar kan du ta i mot beskjeder når telefonen er slått av eller du befinner deg utenfor dekning. Du blir varslet om nye beskjeder via tekstmeldinger og ringer ditt Personsvarnummer for å lytte til disse. Nummeret er felles for alle kunder.
Altibox tilbyr to varianter av Personsvar. Disse er "Personsvar Mini" og "Personsvar Standard".

"Personsvar Mini"

  • Alle nye kunder får dette som standard tjeneste, hvis ikke annet spesifiseres. Personsvar Mini har ingen mulighet for å legge inn personlig velkomsthilsen og fungerer ikke sammen med tvilling/trilling tjenesten.
  • Nummeret til Personsvar Mini er +47 921 00 889.

"Personsvar Standard"

  • De kunder som aktivt velger mobilsvar får "Personsvar standard". Med Personsvar Standard kan man lese inn en personlig velkomsthilsen sammen med flere andre muligheter.
  • Nummeret til Personsvar Standard er +47 921 00 000.
Hvordan lytte til meldinger:
  • Telefonen viderekobles til +47 921 00 889 ved minst en av følgende situasjoner: ikke svar, opptatt eller uten dekning.
  • Man får SMS-varsel om meldingen.
  • Meldinger lagres i maks 3 dager.
  • Meldingene blir slettet så fort du legger på etter at du har hørt meldingen.
Hurtigtaster:
MERK du kan trykke på valgene mens du lytter til meldinger
Valg 1 - Spol 8 sek tilbake
Valg 11 - Spol til begynnelsen av meldingen
Valg 3 - Spol 8 sekunder frem
Valg 33 - Spol til slutten av meldingen
Valg 5 - Slett melding
Valg 6 - Neste melding
Valg 7 - Pause, tast 7 for å fortsette igjen
Valg 0 - Ring tilbake

Hvordan lytte til meldinger?

Personsvarnummeret til Altibox er 921 00 000. Dette nummeret er felles for alle som har Altibox abonnement og Personsvar Standard. Ved å ringe dette nummeret fra din egen mobil, kommer du direkte til din private personsvartjeneste.
  1. Lagre personsvarnummeret inn på 1-tasten: Hold 1-tasten inne, taste inn +47 921 00 000 og lagre.
  2. For å ringe personsvar direkte: Hold 1-tasten inne i noen sekunder.
  3. Telefonen ringer da automatisk opp din personsvarer og spiller av meldingene dine.
Hurtigtaster:
MERK du kan trykke på valgene samtidig som du lytter til meldinger
  • Valg 1 Spol 8 sek tilbake
  • Valg 11 Spol til begynnelsen av meldingen
  • Valg 3 Spol 8 sekunder frem
  • Valg 33 Spol til slutten av meldingen
  • Valg 5 Slett melding
  • Valg 6 Neste melding
  • Valg 7 Pause, tast 7 for å fortsette igjen
  • Valg 0 Ring tilbake
Hvordan lese inn velkomstmelding?

Leser du inn din egen personlige velkomsthilsen på svareren, øker sjansene for at venner og bekjente legger igjen en beskjed. De som ringer vet at de er kommet til rett person, og vil i større grad velge å legge igjen en beskjed.
Slik gjør du:
  1. Ring personsvarnummer +47 921 00 000
  2. Tast 3 for personlig oppsett
  3. Tast 1 for Velkomsthilsen
  4. Les inn din hilsen
  5. Bekreft med * (stjerne)
  6. Tast 2 for å lagre meldingen
  • Personlig velkomsthilsen er din normale velkomstmelding som spilles av når du ikke er tilgjengelig. Ring 921 00 501 for å legge inn Personlig velkomsthilsen direkte.
  • Opptatthilsen spilles av når du trykker "legg på knappen" på din mobil. Ring 921 00 502 for å legge inn Opptatthilsen direkte.
  • Spesialhilsen er en midlertidig hilsen som overstyrer alle andre velkomsthilsener du måtte ha lest inn (normal, opptatt eller internasjonal). Denne kan brukes når du f.eks. er syk, på kurs eller på ferie. Når Spesialhilsen er lest inn og aktivert, får du en påminnelse om dette når du ringer din egen svarer. Når du sletter din Spesialhilsen vil din Normalhilsen igjen spilles av. Ring 921 00 500 for å legge inn Spesialhilsen direkte.
  • Internasjonal hilsen kan du lese inn på f. eks engelsk. Når det kommer anrop til din Personsvar fra et utenlandsk nummer, vil din Internasjonale hilsen avspilles automatisk. Ring 921 00 503 for å legge inn Internasjonal hilsen direkte.
For å endre tiden det tar før personsvar kobles inn:
Tast * * 61 * +4792100000 * * antall sekunder # trykk så på ringetast (du kan velge mellom 5, 10, 15, 20, 25 eller 30 sekunder).

Personsvar er på forhånd aktivert på alle Altibox Mobil abonnement.


Har du deaktivert din personsvar og ønsker å aktivere denne igjen, gjør du følgende:

  1. Legg til rett nummer under Talepostkasse/Anropskasse. (Varierer fra telefon til telefon hvor dette ligger, men som regel under innstillinger eller verktøy.)
    • Nummer til "Personsvar Mini" er +47 921 00 889
    • Nummer til "Personsvar Standard" er +47 921 00 000
  2. Aktiver viderekobling til personsvar. (Se telefonens instruksjonsbok)
  3. Slå mobil av og på for at endringene skal tre i kraft.

Tast # # 002 # og "ringeknapp" på din mobiltelefon. Du vil da deaktivere personsvar.

Ring personsvar (hold inne "1" tasten eller ring 921 00 000 eller +47 921 00 000 fra utlandet) og følg anvisningene du får.

Hold inne "1" tasten. Samtalen vil da automatisk kobles til personsvar. Alternativt kan du ringe 921 00 000 eller +47 921 00 000 hvis du befinner deg utlandet. Når samtalen kobles til personsvarsystemet følger du anvisningene som blir lest opp.

For å aktivere personsvar taster du inn følgende kode: *5005*86*+47 921 00 000# og trykk Ring ut. Det vil nå gå noen sekunder, og personsvar er aktivert.

Når du skal ringe Personsvar fra en annen telefon enn din egen må du taste en personlig PIN-kode.
Slik går du fram:

  1. Ring +47 921 00 001
  2. Tast inn ditt telefonnummer, avslutt med *
  3. Mens du hører velkomstmeldingen din; trykk * for å komme til innlogging. Du blir da spurt om å taste din PIN-kode
  4. Tast inn kode og avslutt med * for å høre på talemeldingene dine

SMS

Før du kan sende SMS må du lagre nummeret til SMS-sentralen på telefonen din. Dette nummeret er +47 92 00 10 00

Skru telefonen av og på igjen. Kan du fortsatt ikke motta SMS, gjør følgende: Test ditt simkort i en annen telefon og vice versa. Følger problemet din telefon, bør du levere denne på service. Følger problemet ditt simkort, ta kontakt med kundeservice

PIN og PUK - koder

Dersom du har tastet feil PUK-kode 5 ganger blir kortet blokkert, og du må da bestille et nytt SIM-kort. Du bestiller nytt SIM-kort ved å henvende deg til kundesenteret.

Puk-koden finner du på kortet der sim-kortet satt. Der finnes PUK1 og PUK2. Har du ikke dette kortet må du kontakte Kundeservice.

For å lage ny PIN-kode taster du: * * 04 * Gammel PIN-kode * Ny PIN-kode * Ny PIN-kode #
Du kan også forandre PIN-koden via innstillinger på mobilen.

SIM-kort

Får du en av meldingene nedenfor etter at du har tastet PIN-koden er din mobiltelefon operatørlåst.

  • Sony-Ericsson: "Sett inn riktig SIM-kort"
  • Nokia: "Telefonen begrenset", "SIM Avvist/ugyldig"
  • Samsung: "Nettverkslås/Kategorilås - Tast passord"
  • Motorola:"Tastspesialkode"
  • Siemens: "Telefon sperret! Subset-KODE"
  • LG: "Sett inn riktig SIM-kort"

Du bestiller nytt SIM-kort ved å henvende deg til Kundesenteret.

På Altibox Mobil SIM-kort kan du lagre 255 nummer og 100 SMS. Dessuten kan du lagre et større antall numre og SMS i telefonminnet på alle telefoner av nyere standard. I innstillingene på telefonen kan du skifte fra SIM-kortminne til telefonminne for å frigjøre plass på SIM-kortet.

Dersom du skifter sim-kort kan du kopiere kontakter fra sim-kort til telefonminnet. Når du setter inn det nye SIM-kortet, kan du kopiere numrene over fra telefonminnet til det nye SIM-kortet.

Skal du skifte telefon, kan du kopiere fra telefonminnet til simkortet, og deretter flytte simkortet til ny telefon.

Dersom det ikke er plass på sim-kortet, kan du kopiere telefonlisten til PC via PC-suite. Programmet PC-suite følger med de fleste telefoner. Har du ikke denne, kan du finne mer info på mobiltelefonselskapet nettsider.

Ja, med TrillingSIM får du inntil 3 SIM-kort tilknyttet ditt abonnement. 
Hoved SIM-kortet er det samme som før, og du kan få inntil 2 ekstra SIM-kort som tilleggs SIM-kort. Les mer her.

Hvis du har mistet eller blitt frastjålet telefonen din, kan du bestille nytt SIM-kort med samme nummer som du hadde før. Behøver du nytt simkort kontakter du Kundesenteret.

Utland

For å sende MMS i utlandet må Altibox mobil ha en GPRS-avtale i det aktuelle landet.
Altibox mobil har GPRS-avtale med følgende land/operatører:

Verdensdel/Land Operatør Nett
Europa    
Belgia BASE GSM900/1800
Belgia Mobistar GSM900/1800, 3G 2100
Belgia Proximus/Belgacom  
Bosnia og Herzegovina MTEL GSM900/1800
Bosnia og Herzegovina BH Telecom GSM900
Bulgaria Vivatel GSM900/1800, 3G 2100
Bulgaria Globul GSM900/1800, 3G 2100
Bulgaria Mobitel  
Danmark Telia Nättjänster GSM900/1800, 3G 2100
Danmark Hi3G 3G 2100
Danmark TDC  
Estland Elisa GSM900/1800, 3G 2100
Estland Tele2 GSM900/1800
Finland DNA GSM900/1800, 3G 2100
Finland Elisa GSM900/1800, 3G 2100
Finland Ålands Mobiltelefon GSM900
Frankrike Bouygues Telecom GSM900/1800, 3G 2100
Frankrike SFR GSM900/1800, 3G 2100
Frankrike Orange  
Færøyene Faroese Telecom GSM900
Guernsey Cable & Wireless GSM900
Hellas WIND GSM900/1800, 3G 2100
Irland Hi3G 3G 2100
Island Vodafone GSM900/1800
Island Siminn GSM900/1800, 3G 2100
Island Nova 3G 2100
Isle of Man Cable & Wireless GSM900/1800
Italia Telecom Italy GSM900/1800, 3G 2100
Jersey Cable & Wireless GSM900/1800
Kroatia Tele2 GSM1800
Kypros Areeba GSM900/1800, 3G 2100
Kypros (Northern) KKTCELL (Turkcell) GSM900
Latvia LMT GSM900/1800, 3G 2100
Latvia Tele2 GSM900/1800, 3G 2100
Latvia BITÉ GSM1800, 3G 2100
Litauen Tele2 GSM900/1800
Litauen BITÉ GSM900/1800, 3G 2100
Luxembourg Tele2 GSM900/1800, 3G 2100
Luxembourg VOXmobile GSM900/1800, 3G 2100
Makedonia Cosmofone GSM900
Malta Go Mobile GSM1800, 3G 2100
Montenegro M:Tel GSM900/1800, 3G 2100
Nederland T-Mobile GSM1800, 3G 2100
Nederland KPN GSM900/1800, 3G 2100
Portugal Optimus (Soneacom) GSM900/1800, 3G 2100
Portugal TMN GSM900/1800, 3G 2100
Romania Cosmote GSM900/1800
Romania Orange GSM900/1800, 3G 2100
Russland MTS GSM900/1800
Russland Tele2 GSM1800/850/1900
Russland Motiv GSM1800
Serbia Telecom Srbija GSM900/1800, 3G 2100
Slovakia Telefonica O2 GSM900/1800
Slovakia Orange GSM900/1800
Spania Orange GSM900/1800, 3G 2100
Spania Telefonica (Movistar) GSM900/1800, 3G 2100
Spania Yoigo 3G 2100
Storbritannia Vodafone GSM900/1800, 3G 2100
Storbritannia Hutchison 3G UK 3G 2100
Storbritannia Telefonica O2 GSM900/1800, 3G 2100
Sveits Swisscom GSM900/1800, 3G 2100
Sverige Hi3G 3G 2100
Sverige Telenor GSM900/1800, 3G 2100
Sverige Tele2 GSM900/1800, 3G 2100
Sverige TeliaSonera GSM900/1800, 3G 2100
Tsjekkia T-Mobile GSM900/1800, 3G 2100
Tsjekkia Telefonica O2 GSM900/1800, 3G 2100
Tyrkia Vodafone GSM900
Tyrkia Avea GSM900/1800
Tyrkia Türkcell GSM900
Tyskland E-Plus GSM1800, 3G 2100
Ukraina Ukrainian Radio System (TM Beeline) GSM900/1800
Ukraina Kyivstar GSM900/1800
Ukraina MTS (CJSC UMC) GSM900/1800
Ungarn Vodafone GSM900/1800, 3G 2100
Ungarn T-Mobile GSM900/1800, 3G 2100
Østerrike H3G 3G 2100
Østerrike A1, Mobilkom  

Asia

   
Armenia VivaCell GSM900
Azerbaijan Azercell Telecom GSM900
Filippinene SMART Communication GSM900/1800, 3G 2100
Forenede Arabiske Emirater Etisalat GSM900, 3G 2100
Hong Kong Hong Kong CSL GSM900/1800, 3G 2100
Hong Kong New World PCS GSM1800
India BSNL GSM900/1800
India MTNL GSM900
India Aircell GSM900
India Spice GSM900
Israel Pelephone 3G 850/2100
Malaysia Maxis International GSM900/1800, 3G 2100
Malaysia Celcom GSM900/1800
Pakistan Telenor GSM900/1800, 3G 2100
Pakistan Warid Telecom GSM900/1800
Sri Lanka Tigo GSM900/1800
Sri Lanka Dialog GSM900/1800, 3G 2100
Sør-Korea SK Telecom (CDMA and 3G) CDMA, 3G 2100
Sør-Korea KT Freetel CDMA, 3G 2100
Thailand TrueMove GSM1800, 3G 2100
Uzbekistan Unitel, Beeline GSM900/1800
Vietnam Vinaphone GSM900

Nord-Amerika

   
Canada Rogers Wireless GSM850/1900
USA at&t Mobility GSM850/1900, 3G 2100

Oceania

   
Australia Optus GSM900/1800, 3G 2100

Afrika

   
Egypt Etisalat GSM900/1800, 3G 2100
Madagaskar TELMA GSM900
Tanzania Vodacom GSM900/1800

Sentral og Sør-Amerika

 
Argentina Claro GSM850/1900
Brazil VIVO GSM850/1900, 3G 2100
Chile Claro Chile GSM850/1900
Dominikanske Republik Claro GSM850/1900
Ecuador Conecel GSM850/1900
El Salvador Claro (CTE Telecom Personal) GSM850/1900
Guatemala Sercom GSM900/850/1900
Nicaragua Enitel GSM850/1900
Paraguay Claro GSM850/1900
Peru Claro Peru GSM850/1900

Internasjonalt farvann

 
Internasjonalt farvann MCO

Roaming er betegnelsen for bruk av mobiltelefon i utlandet.

Tips og råd

  • Husk PIN- og PUK-kode
  • Sett valg av operatør (søkemodus) til Automatisk
  • Har du problemer med dekningen, slå av og på telefonen og vent ca 10 min.
  • Skal du ringe et norsk nummer fra utlandet må du alltid taste +47 før nummeret.
  • Lagre viktige telefonnummer og meldinger. Når telefonen din skifter til et utenlandsk mobilnett kan anropsloggen bli slettet.
     
  • Skru av mobildata for å unngå å bruke mye datatrafikk.

Mobiltelefonen din vil automatisk søke opp nett i utlandet. Vi gjør oppmerksom på at dette kan ta inntil 10 minutter i enkelte land, og i enkelte tilfeller må du slå telefon av/på.

Innholdstjenester

Innholdstjenester er en betegnelse som brukes om ulike tjenester du kan bestille eller benytter via din mobiltelefon. F.eks. er nummeropplysning via SMS en slik tjeneste. Dersom du kjøper en innholdstjeneste via telefon eller internett som ikke faktureres over telefonregningen din, er dette ikke en fellesfakturert innholdstjeneste.

Innholdstjenester kan være ringetoner, nummeropplysning via sms, spill, logoer, chat-tjenester, betaling av f.eks. bompenger, stemmegiving i konkurranser (f.eks X-factor), med mer.
Du bestiller innholdstjenester via SMS til et kortnummer (som regel 4 sifret telefonnummer) med et kodeord oppgitt fra innholdsleverandøren. Du blir belastet vanlig SMS-pris tilhørende ditt abonnement når du sende SMS, mens prisen på tjenesten du bestiller bestemmes av innholdsleverandøren.
Enkelte av innholdstjenestene innebærer abonnering på en tjeneste. Du mottar da tjenesten jevnlig og blir belastet i henhold til avtale med tjenesteleverandøren.
For å avslutte en slik tjeneste sender du STOPP til kortnummeret du mottar tjenesten fra.
Altibox samarbeider med den ideelle organisasjonen Barnevakten i utforming av tjenester og foreldreinformasjon. Innholdstjenester kan også være av natur som ikke er egnet for mindreårige, vi anbefaler at en leser barnevaktens råd og tips angående barn og mobil. Barnevakten arbeider ut i fra en visjon om at barn og unge skal kunne bruke mediene på en trygg og bevisst måte
Les mer om Barn og Mobil her.

Dersom du er uenig i belastninger fra innholdsleverandører skal klagen rettes til vår kundeservice. Vi vil deretter undersøke din sak, og om nødvendig ta kontakt med den aktuelle leverandøren. Tvister om fellesfakturerte tjenester kan også tas opp med Brukerklagenemnda.no

 

Du kan på websiden her søke opp hvilke tjenester de aktuelle leverandørene leverer, samt finne kontaktinformason direkte til leverandørene av de ulike tjenestene.

Altibox tilbyr sperring mot innholdstjenester, enten på beløpsgrense eller full sperre. Les mer om sperring av innholdstjenester under avsnitt Sperring / Reservering

Tapt telefon

Du bør så fort som mulig sperre abonnementet ditt. Dette gjør du ved å kontakte kundesenteret.

For å åpne abonnementet etter sperring må du kontakte kundesenteret.

Sperring/Reservering

Vi anbefaler at fødselsdato for bruker registreres for å redusere muligheten for bruk av vokseninnhold. I samarbeid med organisasjonen BarneVakten (www.barnevakten.no) anbefaler vi foresatte å reservere barn opp til 16 år fra oppføring i telefonkatalogen. Dette gjøres for å redusere muligheten for at uvedkommende kommer i kontakt med barnet.
 

Innhold bestilt med SMS kan stoppes ved å sende STOPP til innholdslverandørens SMS-nummer. Eventuelt ta kontakt med innholdsleverandøren.

Mobilvettregler

Vår leverandør av mobiltelefoner, Moobi, har på sine nettsider oppsummert noen nyttige tips om hvordan du holder mobilen i best mulig stand. For å komme til disse trykker du her.

Tilleggstjenester (inkluderte)

Ditt nummer vises når du ringer andre (om du ikke har hemmelig nummer) og du ser nummer det ringes fra.

Personsvar:
Med Personsvar kan du ta i mot beskjeder når telefonen er slått av eller du befinner deg utenfor dekning.
Du blir varslet om nye beskjeder via tekstmeldinger og ringer ditt Personsvarnummer for å lytte til disse.
Personsvarnummer er +47 921 00 000 og er felles for alle kunder.

Velkomstmeldinger:
Det er ulike meldinger man kan benytte som innringer vil høre.

  • Normal; denne ligger klar med standard svar, kan endres til egen.
  • Opptatt; denne blir aktivisert hvis man avbryter "ringing" med rød tast. Hvis det ikke er lest inn melding har vil det bli sendt"opptattsignal" til innringer ved trykk av rød tast.
  • Internasjonal; samtaler fra utland vil få denne hvis den er aktivert, hvis ikke vil disse også få "normal" (her legger man ofte inn velkomstmelding på engelsk)
  • Stemmesignatur; innlesing av din stemme / navn som legges til i enden av en videresending av melding.

For å spille inn meldinger ringer du Personsvar og følger anvisningene du får der.

Lytte til meldinger:
Ringer man til egen personsvar trenger man ikke kode for å høre sine meldinger, ønsker man å ringe fra annen telefon blir man spurt om kode. Kode setter man selv ved å ringe Personsvar og følge anvisninger.

Andre funksjoner:
Dette styres via koder som blir veiledet når man er inne på sin mobilsvar
0 Ringe tilbake – setter opp direkte samtale til den som har lagt igjen bedskjed. Hvis man IKKE legger på vil man komme tilbake i personsvarmeny og kan slett/høre neste/videresende osv.
1 Lytte igjen – høre innlest melding en gang til
3 Innstillinger – legge inn velkomstmelding osv
5 Slette – slette innlest melding
6 Neste innleste melding – hoppe til neste
9 Videresende – videresende innlest melding til annen mobiltelefon
8 Få opplest - Få opplest nummer til den som har lagt bedskjed

For å endre tiden det tar før personsvar kobles inn:
Tast * * 61 * +47 921 00 000 * * antall sekunder # trykk så på ringetast

For å sette en samtale på vent gjør du følgende:

  • Besvar anrop nummer 2. Anrop nummer 1 settes da på vent.
  • Du kan veksle mellom samtalene ved å trykke 2+ "ringetast", eller velge" veksle mellom anrop" fra mobilens meny.

Slik setter du over en samtale

  1. En samtale pågår mellom deg og en annen
  2. Ringer opp den du vil sette over samtalen til (eksisterende samtale vil da bli satt på vent)
  3. Når den du vil sette over til svarer, taster du 4 + "legg på" eller velger " sett over" fra mobilens meny.

Den som utfører "sett over" er den som blir taksert for samtalen, også etter vedkommende er ute av samtalen.

For å opprette en telefonkonferanse gjør du følgende:

  1. Ring opp deltaker 1
  2. Ved svar ringer du opp neste deltaker, deltaker nummer 1 blir da satt på vent.
  3. Når deltaker 2 svarer, kobler du samtalene sammen ved å taste 3 og "ringetast" , eller velger du "konferanse" fra mobiltelefonens meny.
  4. Dersom du ønsker å inkludere flere deltakere,gjenta punkt 2 og 3.
  5. Maks antall deltakere er 6 stk.

Det er mulig å viderekoble samtaler til andre nummer ved hjelp av mobiltelefonens meny eller faste koder.

Tast følgende på telefonen: ## [viderekoblinstype]# [telefonnummer du skal viderekoble til] # [Send / Ringetasten]

Viderekoblingstyper:

  • 21. Viderekobler alle samtaler.
  • 61. Viderekobler samtaler når du ikke svarer.
  • 67. Viderekobler samtaler når telefonen er opptatt.
  • 62. Viderekobler samtaler når det av andre grunner ikke oppnås kontakt med din mobiltelefon.
  • 002. Sletter alle viderekoblinger.